CăutareSr
24 septembrie 2018
Comentarii
Interviuri

Gheorghe Russu

Vice-director al Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei

Bătuţi de soartă şi de stat

Şcoala de Studii Avansate în Jurnalism

Au crescut prin case de copii, internate şi şcoli de meserii cu speranţa că va veni cineva să-i ia acasă. Ajunşi la vârsta majoratului, părăsesc aceste instituţii pentru a-şi croi propriul drum în viaţă. La despărţire li se spune că sunt liberi să facă ce vor, că toată lumea e a lor, că totul de acum încolo depinde de ei. Însă ei nu ştiu că dincolo de poarta orfelinatului nu îi aşteaptă nimeni, că strada nu le poate fi casă, iar străinii prieteni. Singura avere a lor la despărţire de educatori şi de colegi sunt cinci mii de lei oferiţi drept indemnizaţie unică şi hainele de pe ei.

Săptămîna în imagini
80_4dff5042440a3
80_4dff5046be87a
125_4dff503a2b7e9

Flash-mob „+1 vot”, pentru mobilizarea votanţilor © Moldova Azi

AIE a renăscut în "AIE 2" ?!

Teatrul politic s-a terminat după definitivarea orientării viitoarei coaliţii de guvernare. Speranţele de instituire a unei coaliţii de centru-stânga au pierdut în totalitate terenul, comuniştii devenind principalii perdanţi ai jocului speculativ şi iluzoriu purtat de către democraţi.
Denis CENUŞĂ, 3 ianuarie 2011, 17:22

Foştii parteneri de guvernare îşi mută pârghiile de influenţă în clona AIE, denumită pentru moment "AIE 2", care spre deosebire de prima "construcţie" se prognozează că va fi mai transparentă, coezivă, coerentă, obligatorie pentru elementele constituente.

Democraţii au câştigat?!

Câştigătorii principali în competiţia pentru coaliţii de guvernare au ieşit democraţii. Aceştia şi-au demonstrat pentru prima dată abilitatea de a trage pe sfoară unul din cele mai puternice partide din tara (PCRM), recurgând la tinerea "in şah" psihologic a colegilor din fosta AIE, menţinând totodată în presiune opinia publică locală, dar şi numeroşii actori externi  fixaţi cu privirile pe evoluţiile politice din R. Moldova.

PDM-ul şi-a dorit mult rolul-cheie în dirijarea procesului politic şi o va face în continuare, indiferent de nivelul de perfecţiune şi eficacitate al mecanismelor de guvernare, cârpite de cele trei partide într-o coaliţie de centru-dreapta.

Asupra unei mici victorii a PDM-ului indică şi reacţiile furibunde ale comuniştilor, împinşi ca şi un an în urma în opoziţie. Liderul PDM a reuşit să se impună,  folosind slăbiciunea PL-ului tras în jos de către electorat la alegeri, precum şi presiunile intense exercitate asupra PLDM-ului, controlat şi ghidat de către europenii, dornici să vadă orice scenariu politic care seamănă cu "o continuitate politică" a perioadei 2009-2010. Dacă raportul de putere ar fi fost altul, atunci PLDM trecea peste PDM şi forţa partidele ne-comuniste să se coaguleze în jurul său. Dar circumstanţele descrise au schimbat regulile jocului, unde prin intermediul lui Plahotniuc s-au aranjat lucrurile nu tocmai pe placul PLDM. Iar simpatiile ascunse, deloc întâmplătoare, ale "liberalului" Ghimpu, faţă de businessmanul reprofilat în politician, Vladimir Plahotniuc, au favorizat suplimentar democraţii.

Pentru a crea anturajul unei victorii desăvârşite, PDM-ul a orchestrat în grabă Consiliul Naţional Politic al formaţiunii, dorind să se achite pentru un set de abateri, antrenându-şi organul reprezentativ pentru a confirma decizia privind coaliţia de guvernare luată din timp de vârful partidului. Votul celor 201 de reprezentanţi ai PDM (din numărul total de 228) în favoarea unei coaliţii de centru-dreapta le-a permis mimarea importanţei structurilor sale teritoriale în verbalizarea poziţiei politice a partidului. După şubrezirea rândurilor sale în teritoriu din cauza manifestelor publice ale susţinătorilor AIE, Lupu a folosit "plebiscitul" intern, în preajma alegerilor locale, cu scopul ridicării moralului in partid, reanimându-şi legitimitatea şi totodată revendicându-şi statutul "democratului autentic".

Pe fundalul euforiei democraţilor din provincie faţă de posibilitatea şi ponderea lor, în realitate artificială, în re-editarea AIE, liderii partidului au reuşit să-l propulseze pe controversatul şi anonimul Plahotniuc până la funcţia de vicepreşedinte al PDM, integrându-l fără probleme şi în Executivul politic al partidului. Astfel, este oficializată prezenţa omului de afaceri, fiind scuzată şi legitimată indirect acţiunea conducerii în frunte cu Lupu care l-a plasat pe locul doi în lista candidaţilor democraţi. Ocupând această poziţie, Plahotniuc se apropie considerabil de vârful instituţional al partidului, aranjamentele fiind însoţite de viitoare alegeri locale şi de tendinţele evidente ale omului de afaceri de a se instala în centrul vieţii politice moldoveneşti. Evaluarea avântului şi dinamicii cu care acţionează acest personaj politic, deja şi pe faţă, întăreşte convingerea că Plahotniuc planifică repetarea carierei lui Filat, subordonându-şi PDM-ul, pentru a economisi timpul şi eforturile legate de constituirea unui partid de la fundament.

Filat - parţial câştigător?! 

Oboseala exprimata de liderul PLDM după încheierea procedurile de constituire a AIE2 denotă volumul de energie direcţionat de către acesta pentru a menţine PDM-ul în raza de centru-dreapta. Premierul a trebuit sa facă cedări, limitându-şi din greu orgoliile alimentate de rezultatele bune obţinute la alegeri, având deopotrivă europeni exigenţi, iar din altă parte fiind presaţi de către democraţii care au dezlegat o farsă politică cu PCRM-ul revanşist şi eurosceptic. Cedările constau în funcţii, de care depinde, însă, şi PLDM, şi PDM, deoarece ascund în interiorul lor persoane intangibile, dar atractive pentru  actul justiţiei. Mai mult, anume prin intermediul MAI, CCCEC sau a Procuraturii Generale, pot fi reglate conturile, inclusiv cu anumite feţe politice, cercuri de afaceri. Dar prioritară rămâne asigurarea inviolabilităţii propriilor rânduri. Liberal-democraţii au mers la un pas riscant, acceptând varianta alegerii lui Lupu în funcţia de spicher al legislativului, de care tot Filat l-a lipsit în 2009 pentru a-l reţine de la preluarea interimatului Preşedinţiei ţării.

Fără a avea garanţii sigure că preşedintele ţării va fi totuşi ales, se pare că acesta este dispus să-l lase pe liderul democrat să dirijeze cu legislativul, contând pe gestionarea circumstanţelor politice de o manieră convenabilă pentru finalizarea procesului de formare a structurilor de stat, cu condiţia prezervării influenţei exercitate până acum de către PLDM. Spre deosebire de Ghimpu, Lupu este un concurent politic mai serios pentru Filat, care va încerca să meargă pas în pas cu acesta, încercând să obţină din nou fotoliul de premier, de unde vor veni şi resurse administrative şi autoritatea corespunzătoare pentru a se impune la alegerile din 2011. După eliminarea AMN din circuitul puterii centrale, atât PLDM, cât şi PDM ţintesc modalităţi de completare a golurilor lăsate de formaţiunea în descompunere a ex-vicepreşedintelui de Parlament, Serafim Urecheanu. Împărţirea "osemintelor AMN", precum şi consolidarea poziţiilor in structurile centrale, depind foarte mult de viteza cu care va fi desemnat premierul şi distanţa acestei numiri de la alegerea spicherului, vizata făţiş de către liderul democrat.

Ghimpu parţial perdant?!

După comunişti, cu o doză disproporţionat mai mică, pe postura de perdanţi se află liberalii, în frunte cu Mihai Ghimpu. Sacrificându-şi cerinţele nejustificate pentru setarea AIE2, PL a acceptat rolul secundar în viitoarea guvernare, deoarece nu a căpătat niciun "minister de forţă" pentru care manifestă interes. Menţinerea acestui demers ar fi avut consecinţe grave pentru liberali, atât în perspectiva alegerilor locale, sincronizate cu cele din capitală, unde electoratul i-ar fi taxat dur pentru eventualele impedimente puse în faţă AIE2. De asemenea, nimerind în opoziţie alături de PLDM, liberalii riscau absorbţie, valuri de emigraţie sau devalorizare politică pe fundalul liberal-democraţilor mai bine instituţionalizaţi şi organizaţi.

Pierderea cea mai mare pentru acest partid poate fi legată de prezenţa limitată în puterea centrală, fapt aparent acceptat de către Ghimpu, conştient de faptul că dacă conducerea Parlamentului revine PDM-ului, atunci executivul trece automat în mâinile lui Filat, iar Preşedinţia nicidecum nu îi va fi propusa lui. Păstrându-şi ministerele anterioare şi lipsiţi de altele influenţe şi "generatoare de suport electoral" (MAEIE, MAI, CCCEC sau Procuratura), liberalii pot deveni insesizabili pentru public, iar în lipsa de resurse administrative şi reprezentativitate potrivită, vor deveni ţinta expansivului PLDM.

În loc de concluzie...

Condiţiile dificile în care s-au pus bazele AIE2 lasă loc pentru interpretări şi pune la îndoială rezistenţa noului "batiment politic". De la forţarea şi presiunile interne şi externe pentru formarea acesteia, dar şi conflictele de interes devoalate de numeroasele runde de negocieri, lasă o amprentă grea şi descurajatoare în privinţa bunei funcţionări şi a calităţii guvernării de către trilaterala PLDM-PDM-PL, unde persistă laolaltă complexe de inferioritate şi superioritate, deficit acut de încredere şi tendinţa maniacală spre concentrarea puterii în mâna unei singure persoane.

 



Comentariile vizitatorilor
Comentarii recente:
Nu exista comentarii la acest material.
Va rugăm să vă autentificaţi pentru a lăsa comentarii.
T