CăutareSr
21 mai 2018
Comentarii
Interviuri

Gheorghe Russu

Vice-director al Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei

Bătuţi de soartă şi de stat

Şcoala de Studii Avansate în Jurnalism

Au crescut prin case de copii, internate şi şcoli de meserii cu speranţa că va veni cineva să-i ia acasă. Ajunşi la vârsta majoratului, părăsesc aceste instituţii pentru a-şi croi propriul drum în viaţă. La despărţire li se spune că sunt liberi să facă ce vor, că toată lumea e a lor, că totul de acum încolo depinde de ei. Însă ei nu ştiu că dincolo de poarta orfelinatului nu îi aşteaptă nimeni, că strada nu le poate fi casă, iar străinii prieteni. Singura avere a lor la despărţire de educatori şi de colegi sunt cinci mii de lei oferiţi drept indemnizaţie unică şi hainele de pe ei.

Săptămîna în imagini
80_4dff5042440a3
80_4dff5046be87a
125_4dff503a2b7e9

Flash-mob „+1 vot”, pentru mobilizarea votanţilor © Moldova Azi

Igor Boţan: un nou referendum pentru modificarea art. 78 ar putea avea loc concomitent cu alegerile locale

Un nou referendum pentru modificarea art. 78 din Constituţie ar putea avea loc concomitent cu alegerile locale din luna iunie curent. De această părere este directorul Asociaţiei pentru Democraţie Participativă "Adept", expertul politic Igor Boţan.
INFOTAG, 18 ianuarie 2011, 16:47

Într-un comentariu cu privire la alegerea şefului statului, postat pe internet, Boţan spune că la începutul lunii mai 2010, atât AIE, cât şi PCRM şi-au înregistrat în Parlament proiectele de modificare a articolului 78, ambele obţinând avizele Curţii Constituţionale.

AIE a recurs la organizarea referendumului din 5 septembrie 2010, care s-a prăbuşit din cauza absenteismului provocat, inclusiv, de boicotul organizat de PCRM.

"Acum, în mod logic, este necesară încercarea modificării articolului 78 după formula propusă de PCRM. Adică, Parlamentul poate decide să pună la vot varianta PCRM - alegerea şefului statului de către Parlament în trei trepte, pornind de la 3/5 până la majoritatea simplă. Ar fi cea mai bună variantă, inclusiv pentru PCRM, ca să-şi voteze propriul proiect şi să nu trebuiască să fie supus şocurilor coruperii, trădării, sciziunii etc.", consideră expertul.

În opinia lui, eventuala recurgere a PCRM la boicotarea propriului proiect de modificare a Constituţiei ar pune capac activităţii de boicot a reprezentanţilor PCRM, care au început cu: boicotarea alegerii şefului statului, apoi a şedinţelor Parlamentului, a referendumului constituţional, a persoanelor juridice şi fizice, pentru ca finalmente să ajungă la boicotarea propriilor proiecte de lege.

"Dacă totuşi PCRM se va decide să boicoteze, nu e nimic periculos în asta. Elasticitatea temporală permite o eventuală recurgere la referendum republican constituţional, soluţie testată la 5 septembrie 2010", spune Boţan.

El consideră că pentru ca eventualul referendum, iniţiat de AIE, să fie unul de succes, este necesar să fie ales timpul potrivit, iar formularea întrebării să fie adecvată. "Cea mai bună soluţie ar fi ca întrebarea pentru referendum să înceapă în felul următor: "Sunteţi pentru depăşirea crizei politice din R. Moldova, astfel încât şeful statului să fie ales după următoarea procedură... (imprimarea exactă a propunerii PCRM înregistrate în Parlament)?", consideră Boţan.

În opinia sa, cea mai bună soluţie ar fi ca referendumul să aibă loc la începutul lunii iunie 2011, în ziua alegerilor locale. Avantajele ar fi că nu va fi nevoie de resurse financiare speciale, decât pentru tipărirea buletinelor de vot, PCRM nu va putea recurge la boicot masiv, fiindcă ar risca să nu se prezinte la vot cei care-l votează pentru alegerile locale, aceasta înseamnă că nu e necesar să fie modificat pragul de validare a referendumului.

Totodată, în opinia lui Boţan, coincidenţa campaniei pentru referendum şi pentru alegerile locale va oferi AIE o posibilitate inedită să pună în evidenţă cariera de boicot a PCRM, care a ajuns să-şi boicoteze propriile proiecte şi care deja a costat R. Moldova aproximativ 100 mil. lei pentru alegeri anticipate, referendum boicotat, renumărări de voturi etc.

"Acest gen de campanie ar putea avea impact şi asupra rezultatului PCRM la alegerile locale", consideră expertul.

El susţine că "dacă eventualul referendum constituţional se prăbuşeşte, atunci elasticitatea temporală, deopotrivă cu principiul consecvenţei, ar permite aşteptarea scurgerii a doi ani de zile de la referendumul din 5 septembrie 2010 privind alegerea directă a şefului statului, şi repetarea acestuia în strictă conformitate cu legislaţia electorală".

 



Comentariile vizitatorilor
Comentarii recente:
Nu exista comentarii la acest material.
Va rugăm să vă autentificaţi pentru a lăsa comentarii.
T