CăutareSr
27 mai 2018
Comentarii
Interviuri

Gheorghe Russu

Vice-director al Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei

Bătuţi de soartă şi de stat

Şcoala de Studii Avansate în Jurnalism

Au crescut prin case de copii, internate şi şcoli de meserii cu speranţa că va veni cineva să-i ia acasă. Ajunşi la vârsta majoratului, părăsesc aceste instituţii pentru a-şi croi propriul drum în viaţă. La despărţire li se spune că sunt liberi să facă ce vor, că toată lumea e a lor, că totul de acum încolo depinde de ei. Însă ei nu ştiu că dincolo de poarta orfelinatului nu îi aşteaptă nimeni, că strada nu le poate fi casă, iar străinii prieteni. Singura avere a lor la despărţire de educatori şi de colegi sunt cinci mii de lei oferiţi drept indemnizaţie unică şi hainele de pe ei.

Săptămîna în imagini
80_4dff5042440a3
80_4dff5046be87a
125_4dff503a2b7e9

Flash-mob „+1 vot”, pentru mobilizarea votanţilor © Moldova Azi

Natalia Gherman

Ministrul adjunct al afacerilor externe şi integrării europene, negociator-şef din partea R. Moldova al noului acord de colaborare cu Uniunea Europeană
5 rezultate găsite. Afisare rezultate de la 1 până la 5.
Duck:

1.Doamna Natalia Gherman cum credeți în ce an RM va intra în Uniunea Europeană?
2.Va fi oare posibil intrarea în Uniunea Europeană și simultan să rămînem în CSI?
3.Intrarea în UE presupune și intrarea în NATO?

Natalia Gherman:
1. Integrarea europeană este un deziderat fundamental al politicii interne şi externe a Republicii Moldova. Luând în considerare că integrarea europeană înseamnă, în primul rând, transformarea internă a ţării, autorităţile RM au iniţiat un set de reforme care vizează consolidarea supremaţiei legii, independenţei justiţiei, funcţionarea economiei de piaţă, crearea mediului de afaceri sănătos şi atragerea investiţiilor, precum şi combaterea corupţiei. Acesta este un proces de lungă durată, unul fundamental, deoarece transformările trebuie să se răsfrângă asupra activităţii depline a cetăţenilor, angajaţilor din instituţiile noastre, îndeosebi a celor de forţă şi în justiţie. De viteza acestui proces va depinde când va putea adera Republica Moldova la UE.

2. Aderarea la Uniunea Europeană nu este condiţionată de ieşirea din alte structuri şi organizaţii regionale sau internaţionale. Fiecare stat ia decizia de a face sau nu parte din anumite organizaţii internaţionale, Uniunea Europeană neimplicându-se în acest proces.

Programul de Activitate a Guvernului prevede promovarea unor relaţii bune de cooperare cu toate statele, în special cu cele din regiune, prin consolidarea dialogului politic şi a cooperării în cadrul Comunităţii Statelor Independente în vederea valorificării avantajelor oferite de către aceasta structură în circulaţia liberă a persoanelor, în dezvoltarea comerţului, sferei sociale şi schimburilor cultural-umanitare.

Vreau sa atrag atenţia asupra faptului că domeniile şi intensitatea cooperării multilaterale a statelor membre ale CSI depinde de decizia fiecărui stat aparte. De exemplu, Republica Moldova nu participă la colaborarea politico-militară din această structură. Pe de altă parte, mai multe state membre ale UE colaborează cu statele CSI în cadrul diferitor structuri regionale.

3. Aderarea la Uniunea Europeană este posibilă numai dacă ţara candidat îndeplineşte criteriile comunitare şi nu este condiţionată de aderarea la alte structuri şi organizaţii internaţionale. Această decizie aparţine fiecărei ţări în parte, care o ia bazându-se pe politica sa internă şi externă, Constituţie, interese geopolitice, etc.
Cât priveşte Alianţa Nord-Atlantică, cooperarea cu această organizaţie este acum promovată în contextul implementării Planului Individual de Acţiuni al Parteneriatului RM-NATO, ceea ce va impulsiona reformarea sectorului de securitate şi apărare a ţării noastre pentru a-i spori eficienţa şi transparenţa. În consecinţă, această evoluţie va permite participarea RM la Politica Externă şi de Securitate Comună (PESC) a UE şi acţiunile internaţionale de menţinere a păcii împreună cu statele Uniunii Europene. Prin acesta vom aduce o contribuţie la securitatea şi stabilitatea internaţională, dar nu numai. Trebui să luăm în considerare, că reforma structurilor naţionale de securitate conform standardelor europene duce la atingerea mai rapidă a obiectivului de liberalizare a regimului de vize pentru cetăţenii RM, care doresc să călătorească în UE.

jurnalist:

Buna ziua,

Dna Gherman, in discutii cu mai multa lume, in special de la tara, am constatat ca, din pacate, exista o parere eronata ca imediat dupa semnarea acordului de asociere cu UE, moldovenii nu vor mai avea nevoie de vize pentru a calatori in Europa. Ati putea sa ne explicati care ar fi etapele pe care Moldova ar trebui sa le urmeze pana a ajunge la un regim liberalizat de vize?
Va multumesc mult.

Natalia Gherman:
Este adevărat că noul Acord de Asociere cu UE conţine prevederi referitoare la liberalizarea pe termen lung a regimului de vize, însă această situaţie nu ne aranjează, şi nici nu dorim să corelăm momentul obţinerii liberei circulaţii cu semnarea Acordului de Asociere. Din acest motiv am întreprins mai multe acţiuni, care au permis lansarea la 15 iunie a.c. a dialogului privind liberalizarea regimului de vize în paralel cu negocierile Acordului de Asociere.

Însă obţinerea unui regim de călătorie fără vize în UE va fi realizat doar după parcurgerea de către Republica Moldova a unor paşi concreţi necesari în vederea implementării condiţiilor impuse de Uniunea Europeană în acest context. Aceasta se referă la reforma structurilor de securitate, de care am pomenit mai sus, la combaterea eficientă a corupţiei, asigurarea ordinii publice, controlul eficient al frontierelor, securitate documentelor – toate acestea sunt necesare pentru ca UE să fie sigură că abolirea regimului de vize pentru moldoveni nu va crea în consecinţă probleme pentru securitatea cetăţenilor europeni.

Cât priveşte etapele viitoare ale procesului, în luna septembrie 2010, reprezentanţii Comisiei Europene şi a statelor membre ale UE vor întreprinde misiuni de evaluare a situaţiei în ţara noastră în domeniul circulaţiei persoanelor. Ulterior, Comisia Europeană va elabora raportul de evaluare a necesităţilor pentru liberalizarea vizelor şi planul de acţiuni necesare de a fi realizate de Republica Moldova pentru obţinerea unui regim de călătorie fără vize în UE a cetăţenilor moldoveni.
Implementarea şi îndeplinirea reuşită a condiţiilor tehnice ce vor fi înaintate de partenerii noştri europeni va reprezenta acel suport necesar pentru luarea deciziei politice pentru obţinerea unui regim de călătorie fără vize în UE a cetăţenilor moldoveni.
ciobanu:

STIMATA DNA NATALIA AS VREA SA VA PUN O INTREBARE EU MA AFLU LA PARIS EU AS PUTEA SA-MI FAC PASAPORT BIOMETRIC AICI? VA MULTUMESC!

Natalia Gherman:
Începând cu anul 2011, toate reprezentanţele diplomatice şi consulare ale Republicii Moldova trebuie să fie dotate cu echipamentul necesar perfectării paşapoartelor biometrice pentru cetăţenii care vor dori să obţină actele respective în afara hotarelor ţării. Datorită acestui fapt, dumneavoastră veţi putea solicita perfectarea paşaportului biometric în misiunea diplomatică a RM din statul în care vă aflaţi. Membrii misiunii vor colecta datele biometrice ale solicitantului şi le vor transmite prin intermediul unui canal informaţional securizat la Centrul naţional unic de perfectare a paşapoartelor biometrice din Chişinău, în acest mod fiind asigurată securitatea datelor cu caracter personal al cetăţenilor.

Paşapoartele respective vor fi perfectate în regim normal de lucru şi remise apoi prin poşta diplomatică în adresa misiunilor unde au fost înregistrate solicitările. Luînd în consideraţie timpul necesar pentru perfectarea unui paşaport în regim normal de lucru, precum şi cel necesar sosirii actelor prin poştă, procedura de obţinere a paşaportului cu date biometrice va dura aproximativ 2 luni de zile.
ciobanu:

Stimata dna NATALIA mai am o intrebare cum as putea sa-mi legalizez sederea mea aici in FRANTA?Vreau sa va aduc la cunostinta ca patronul meu imi face contract de munca fara probleme dar din cauza ca MOLDOVA nu este in UE este foarte foarte complicat sa ma legelizez aflindu-ma aici!Dar daca ma intorc acasa ma tem ca nu o sa ma intorc inapoi din cauza unui refuz la ambasada sau alte formalitati, totodata vreau sa va anunt ca eu sunt unica care muncesc si pot sa asigur material familia mea. CU STIMA CIOBANU ANA ! VA MULTUMESC MULT!

Natalia Gherman:
Pentru a obţine informaţie completă vizând procedura de legalizare a şederii, urmează să vă adresaţi la ambasada Republicii Moldova de la Paris sau la oficiul de migraţie al Franţei. Dacă oficiul de migratie acceptă revenirea D-stră, atunci trebuie să veniţi la Chişinău şi să solicitaţi la Ambasada Franţei din Moldova o viză de muncă. Ulterior, după sosirea Dvs. în Franţa veţi avea posibilitatea obţinerii unui permis de şedere, având temei contractul de muncă.
trecatorul:

Stimată Doamnă Viceministru,
V-am mai adresat această întrebare în cadrul unei emisiuni în direct la un post de radio, însă, din criză de timp, nu aţi putut să-mi răspundeţi la ea. Ştiu că e pe cale de rezolvare instituirea unei reprezentanţe diplomatice a Republicii Moldova la Madrid. Pe mine, însă, mă interesează varianta inversă. Pe când vom avea la Chişinău o reprezentanţă consulară a regatului Spaniei? Sau: este posibilă aderarea Spaniei la Centrul comun de vize pe lângă ambasada Ungariei la Chişinău? Când? (Am deja 2 nepoţei la Malaga şi de fiecare dată când plec sâ-i vizitez am probleme cu călătoria în România la Consulatul Spaniei pentru obţinerea vizei).
Mulţumesc.
Gheorghe Rusu,
gheorgherusu@hotmail.com

Natalia Gherman:
Decizia de aderare la Centrul Comun de vize sau de deschidere a misiunii diplomatice pe teritoriul Republicii Moldova a Regatului Spaniei, ţine de competenţa autorităţilor spaniole, noi putem doar să propunem acest lucru, ceea ce am şi făcut de mai multe ori. Vă informez că noi am deschis recent ambasada Republicii Moldova la Madrid, urmează ca Regatul Spaniei să decidă când va deschide, la rândul său, o ambasadă la Chişinău.

De asemenea, am propus partenerilor spanioli să adere la Centrul comun de vize de la Chişinău. Pentru aderarea la acest Centru, gestionat de Ambasada Ungariei de la Chişinău, Spania trebuie să încheie un acord cu Ungaria, şi abia după aceasta va fi posibilă obţinerea la Chişinău a vizelor spaniole de scurtă şedere.
T