CăutareSr
15 august 2018
Comentarii
Interviuri

Gheorghe Russu

Vice-director al Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei

Bătuţi de soartă şi de stat

Şcoala de Studii Avansate în Jurnalism

Au crescut prin case de copii, internate şi şcoli de meserii cu speranţa că va veni cineva să-i ia acasă. Ajunşi la vârsta majoratului, părăsesc aceste instituţii pentru a-şi croi propriul drum în viaţă. La despărţire li se spune că sunt liberi să facă ce vor, că toată lumea e a lor, că totul de acum încolo depinde de ei. Însă ei nu ştiu că dincolo de poarta orfelinatului nu îi aşteaptă nimeni, că strada nu le poate fi casă, iar străinii prieteni. Singura avere a lor la despărţire de educatori şi de colegi sunt cinci mii de lei oferiţi drept indemnizaţie unică şi hainele de pe ei.

Săptămîna în imagini
80_4dff5042440a3
80_4dff5046be87a
125_4dff503a2b7e9

Flash-mob „+1 vot”, pentru mobilizarea votanţilor © Moldova Azi

CJI a lansat cel de-al 5-lea raport de monitorizare a reflectării campaniei electorale în mass media

Centrul pentru Jurnalism Independent lansează, în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte, rezultatele celei de-a cincea etape de monitorizare a modului în care este reflectată campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate de către principalele mass-media din Republica Moldova.
CJI, 23 noiembrie 2010, 12:59
Raport 8-14 noiembrie.doc
Document Word, 2M

Concluzii generale

Audiovizual: În perioada 8-14 noiembrie 2010, cele 10 posturi audiovizuale monitorizate au difuzat în total 3288 materiale şi emisiuni ce cad sub incidenţa prezentului studiu, în creştere cu 16,6% faţă de perioada precedentă de monitorizare. Cel mai mare volum a revenit programelor electorale speciale, inclusiv dezbaterilor, în cadrul cărora reprezentanţii concurenţilor electorali au avut posibilitatea să-şi prezinte programelor electorale şi să dezbată asupra platformelor altor concurenţi. Continuă să crească numărul spoturilor publicitare electorale, ca şi numărul ştirilor cu caracter electoral direct sau indirect.

În perioada de raport, posturile publice Moldova 1 şi Radio Moldova au oferit acces în ştiri şi programe electorale speciale unui număr mare de concurenţi electorali, asigurând pluralism de opinie. În cele mai multe cazuri, subiectele relevante au fost prezentate în context neutru; totodată unii concurenţi electorali au apărut în lumină pozitivă şi/sau negativă. Din punctul de vedere al contextului apariţiei în ştiri, la Moldova 1 se observă o uşoară defavorizare a PCRM, acesta constituind subiectul mai multor ştiri defavorabile.

Postul privat cu acoperire naţională Prime TV a reflectat campania preponderent în buletine de ştiri şi emisiuni de opinie. Judecând după frecvenţa citării şi contextul apariţiei concurenţilor în ştiri, dar şi în emisiuni, la Prime TV se remarcă o uşoară favorizare a PDM.

Postul privat NIT este singurul post TV care face partizanat politic deschis în favoarea concurentului electoral PCRM. În perioada de raport, NIT a eşuat să asigure pluralism de opinie în buletinele de ştiri, în acestea fiind incluse doar ştiri care au vizat partidele din AIE şi PCRM. O parte din concurenţii electorali au apărut la NIT în dezbateri sau când le-a fost oferit timpi de antenă gratuiţi.

Alt post privat cu acoperire naţională 2 Plus reflectă, în continuare, pasiv campania; astfel, postul respectiv nu îşi îndeplineşte pe deplin rolul de a informa publicul cu privire la diferiţi concurenţi electorali.

Postul cu acoperire regională N4 a asigurat pluralism de opinie în ştiri, prin citarea mai multor concurenţi, inclusiv a candidaţilor independenţi. Judecând după frecvenţa mare a apariţiei în ştiri şi contextul pozitiv al reflectării se poate de afirmat că N4 favorizează PLDM.

La postul de ştiri Publika TV nu este evidentă vreo tendinţă clară de favorizare a anumitor concurenţi electorali.

La un alt post de ştiri, Jurnal TV, concurenţii electorali au fost prezentaţi preponderent neutru, dar şi în context pozitiv şi negativ. Ţinând cont de numărul mare de apariţii în lumină pozitivă sau negativă în ştiri, dar şi în emisiuni, se poate afirma că la Jurnal TV favorizează PNŢ şi defavorizează PCRM.

La Vocea Basarabiei se remarcă defavorizarea PCRM şi o uşoară favorizarea a PL, determinată în special de durata mare a intervenţiei directe atât a reprezentanţilor partidului, cât şi a Preşedintelui interimar, iar la Prime FM - defavorizarea PCRM, acest concurent electoral apărând de foarte multe ori în context negativ.

Presa scrisă/Agenţii de presă/Portaluri web: În săptămâna 8-14 noiembrie 2010, numărul de materiale care reflectă campania electorală, publicate în presa scrisă, inclusiv agenţiile de presă şi portalurile web, a continuat să crească, înregistrându-se 605 materiale, faţă de 599 în săptămâna precedentă.

După o uşoară îmbunătăţire a raportului dintre suprafaţa ocupată de ştiri şi cea ocupată de materiale de opinie, înregistrată în săptămâna precedentă, în săptămâna de raport materialele de opinie din nou au prevalat faţă de ştiri. Volumul de publicitate politică a concurenţilor electorali, plasată în ziare aproape că s-a dublat faţă de săptămâna precedentă. Mai multe ziare au publicat publicitate electorală ne-marcată corespunzător, ceea ce reprezintă o încălcare a prevederilor Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în mass-media, adoptat de Comisia Electorală Centrală

Cu unele excepţii, presa continuă să mediatizeze campania electorală din perspectiva concurenţilor electorali pe care îi simpatizează sau de care depind patronii şi editorii acestora.

Comportamentul editorial al site-ului www.omg.md şi al ziarelor Nezavisimaia Moldova şi Moldova Suverană face dovada partizanatului politic şi al implicării ideologice al acestor instituţii în campania electorală de partea PCRM, concurent electoral pe care îl promovează masiv în ştiri care deseori nu au surse de informaţie sau se bazează pe declaraţiile făcute de înşişi candidaţii PCRM la funcţia de deputat. În contrast, Alianţa pentru Integrare Europeană (AIE) şi partidele componente ale acesteia, în special PLDM şi PL, sunt criticate vehement şi acuzate de ilegalităţi, fără oferirea dreptului la replică.

Timpul de dimineaţă şi Jurnal de Chişinău defavorizează concurentul electoral PCRM în majoritatea absolută a materialelor jurnalistice, avantajând partidele de orientare liberală şi în general partidele ne-comuniste. Au favorizat uşor partidele din AIE şi ziarele regionale Cuvântul şi Gazeta de Sud.

Ziarele Panorama, Flux şi Evenimentul Zilei prezintă în context negativ concurenţii electorali cu cele mai mari şanse de a accede în Parlament, dar şi alte partide antrenate în alegeri, cu excepţia unuia dintre concurenţii electorali, pe care îl avantajează din punct de vedere editorial într-o măsură mai mare sau mai mică. Este vorba, corespunzător, de concurenţii electorali PUM, PPCD şi PDM.

Agenţia de ştiri Infotag şi portalul www.unimedia.md au avut în săptămâna de raport un comportament editorial relativ echilibrat, prezentând opinii şi poziţii diferite ale partidelor în contextul campaniei electorale, iar agenţia de ştiri Moldpres a difuzat mai multe ştiri care au pus în lumină pozitivă AIE şi PLDM.

Komsomolskaia pravda v Moldove publică multă reclamă electorală şi puţine ştiri şi materiale de opinie, Golos Bălţi la fel are puţine materiale relevante, iar Vesti Gagauzii în general a publicat doar reclamă electorală.

 Proiectul „Monitorizarea mass-media în campania electorală" se realizează în parteneriat cu Asociaţia Presei Independente şi Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău. Perioada de monitorizare este 28 septembrie  - 28 noiembrie 2010. Rezultatele vor fi făcute publice prin rapoarte bilunare, în prima lună a monitorizării, apoi prin rapoarte săptămânale.

Proiectul este susţinut financiar de Ambasada Regatului Unit al Marii  Britanii şi Irlandei de Nord în Moldova, de Consiliul Europei şi de Fundaţia Est-Europeană, din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi), Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei, Fondul Naţional pentru Democraţie (NED), Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), prin intermediul Fundaţiei Eurasia. De asemenea, elaborarea acestui raport este posibilă graţie ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), în cadrul Programului AED - Consolidarea Societăţii Civile în Moldova (MCSSP).

Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.



Comentariile vizitatorilor
Comentarii recente:
Nu exista comentarii la acest material.
Va rugăm să vă autentificaţi pentru a lăsa comentarii.
T