CăutareSr
22 iunie 2018
Comentarii
Interviuri

Gheorghe Russu

Vice-director al Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei

Bătuţi de soartă şi de stat

Şcoala de Studii Avansate în Jurnalism

Au crescut prin case de copii, internate şi şcoli de meserii cu speranţa că va veni cineva să-i ia acasă. Ajunşi la vârsta majoratului, părăsesc aceste instituţii pentru a-şi croi propriul drum în viaţă. La despărţire li se spune că sunt liberi să facă ce vor, că toată lumea e a lor, că totul de acum încolo depinde de ei. Însă ei nu ştiu că dincolo de poarta orfelinatului nu îi aşteaptă nimeni, că strada nu le poate fi casă, iar străinii prieteni. Singura avere a lor la despărţire de educatori şi de colegi sunt cinci mii de lei oferiţi drept indemnizaţie unică şi hainele de pe ei.

Săptămîna în imagini
80_4dff5042440a3
80_4dff5046be87a
125_4dff503a2b7e9

Flash-mob „+1 vot”, pentru mobilizarea votanţilor © Moldova Azi

Raport Final: Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile locale generale din 5 iunie 2011

Centrul pentru Jurnalism Independent a lansat, astăzi, 22 iunie, în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte, raportul final de monitorizare a campaniei electorale pentru alegerile generale locale de către principalele mass-media din Republica Moldova.
Centrul pentru Jurnalism Independent, 22 iunie 2011, 18:32

În baza rezultatelor monitorizării se poate de constatat că pe parcursul campaniei electorale mass media monitorizate au reflectat diferit campania electorală, unele din ele admiţând abateri grave de la principiile profesionale şi deontologice. Astfel,

• Postul privat cu acoperire naţională, Prime TV a respectat standardele profesionale şi etice în abordarea subiectelor cu caracter electoral. Numărul mare de ştiri cu prezenţa candidaţilor PD şi PL indică asupra favorizării candidaţilor acestor două partide la funcţia de primari şi consilieri locali.
• Postul privat cu acoperire naţională NIT a promovat deschis PCRM-ul, servind ca instrument de propagare a ideologiei acestui partid. Marea majoritate a ştirilor cu tangenţă electorală au fost părtinitoare şi, uneori, denigratoare, reflectând evenimentele doar din perspectiva PCRM-ului. Volumul foarte mare, dar şi conţinutul ştirilor denotă că, din punct de vedere editorial, NIT este o televiziune partizană politic, ceea ce contravine deontologiei profesionale şi prevederilor legale.
• Posturile Euro TV şi Jurnal TV au avut un comportament relativ echilibrat, fără abateri grave de la standardele profesionale şi deontologice. Din punctul de vedere al frecvenţei şi contextului apariţiei în ştiri a concurenţilor electorali, s-a remarcat o uşoară favorizare a candidatului PL la funcţia de primar de Chişinău.
• Postul N4 a respectat, în general, standardele deontologice şi profesionale de reflectare a campaniilor electorale. N4 a favorizat uşor PLDM prin frecvenţa mare a ştirilor de imagine cu prezenţa liderului acestei formaţiuni, tot el şi premierul ţării.
• Ziarul Adevărul a reflectat campania echilibrat, fără a se situa de partea unor sau altor concurenţi electorali.
• În Jurnal de Chişinău nu au fost înregistrate abateri evidente de la standardele profesionale şi deontologice. Numărul mai mare de materiale care se referă la candidatul PL indică asupra uşoarei favorizări a acestuia.
• Timpul de dimineaţă a reflectat activ campania electorală, fără a încălca grav principiile etice şi profesionale. Judecând după frecvenţa materialelor favorabile/defavorabile anumitor concurenţi, constatăm favorizarea candidatului PL şi defavorizarea candidatului PCRM.
• Publicaţiile Moldova suverană şi Nezavisimaia Moldova au făcut partizanat deschis în favoarea candidatului PCRM şi în defavoarea concurentului electoral din partea PL. Ambele ziare au avut carenţe la capitolul imparţialitate şi echilibrul surselor, pluralism de opinie. Limbajul utilizat, în special în materialele de opinie, a fost deseori peiorativ, iar multe articole au fost însoţite de imaginile trucate care contravin normelor deontologice.

Raportul poate fi accesat aici

Amintim că Centrul pentru Jurnalism Independent a lansat până acum patru rapoarte intermediare de monitorizare, care conţin în total nouă studii de caz privind carenţele profesionale înregistrate la anumite posturi şi ziare monitorizate. Acestea pot fi găsite şi pe site-ul www.azi.md, la rubrica Media Critica.

Rapoartele au fost realizate în cadrul proiectului „Monitorizarea mass-media în campania electorală", cu susţinerea financiară a Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi) şi Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei (DANIDA). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.

 



Comentariile vizitatorilor
Comentarii recente:
Nu exista comentarii la acest material.
Va rugăm să vă autentificaţi pentru a lăsa comentarii.
T