CăutareSr
22 mai 2018
Comentarii
Interviuri

Gheorghe Russu

Vice-director al Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei

Bătuţi de soartă şi de stat

Şcoala de Studii Avansate în Jurnalism

Au crescut prin case de copii, internate şi şcoli de meserii cu speranţa că va veni cineva să-i ia acasă. Ajunşi la vârsta majoratului, părăsesc aceste instituţii pentru a-şi croi propriul drum în viaţă. La despărţire li se spune că sunt liberi să facă ce vor, că toată lumea e a lor, că totul de acum încolo depinde de ei. Însă ei nu ştiu că dincolo de poarta orfelinatului nu îi aşteaptă nimeni, că strada nu le poate fi casă, iar străinii prieteni. Singura avere a lor la despărţire de educatori şi de colegi sunt cinci mii de lei oferiţi drept indemnizaţie unică şi hainele de pe ei.

Săptămîna în imagini
80_4dff5042440a3
80_4dff5046be87a
125_4dff503a2b7e9

Flash-mob „+1 vot”, pentru mobilizarea votanţilor © Moldova Azi

Riscul izolării postelectorale a R. Moldova

Preşedintele Voronin a comparat Parteneriatul Estic cu un CSI-2 şi a declarat că participarea în această iniţiativă ar dezavantaja R. Moldova pentru că o plasează într-un grup de state mai puţin avansate în procesul de integrare europeană ca Azerbaidjanul sau Belarus. Îngrijorarea preşedintelui este justificată. R. Moldova poate regresa dramatic în procesul de integrare europeană, dar nu din cauza Parteneriatului Estic, ci din cauza modului cum decurge campania electorală.
Nicu Popescu, 10 martie 2009, 19:47

 

Mai multe state membre UE sunt profund îngrijorate de lipsa de corectitudine a procesului electoral de la Chişinău. Un oficial european mi-a declarat acum câteva zile că „Guvernul R. Moldova a exercitat presiuni asupra Pro TV şi a iniţiat o sumedenie de cazuri penale împotriva liderilor de partide de opoziţie; Saakaşvili şi Sargsyan au împuşcat cu gloanţe de cauciuc în propriii cetăţeni; Iuşcenko a subminat funcţionalitatea administraţiei publice din Ucraina. Pe acest fundal până şi Belarus pare că se mişcă în direcţia cea bună". Anume calitatea procesului electoral plasează R. Moldova în grupul statelor post-sovietice în care calitatea democraţiei se deteriorează. Sigur, R. Moldova nu este o dictatură, şi nici un stat cu o guvernare autoritară consolidată ca Rusia, Azerbaidjan sau Belarus. Dar pentru UE contează nu doar starea în care se află R. Moldova, ci şi direcţia în care se mişcă aceasta. Iar direcţia este greşită.
 

În ultimii ani, R. Moldova deja rămânea cu cel puţin un an în urma Ucrainei în relaţiile cu UE. Spre deosebire de Ucraina, R. Moldova nici nu a putut obţine mandatul privind negocierea unui nou acord de asociere cu UE. Adoptarea acestui mandat a fost amânată până după alegeri din cauza faptului că mai multe state UE consideră că guvernarea din R. R. Moldova nu este suficient de democratică. Aşa cum decurge actuala campanie - cu implicarea masivă a procuraturii şi poliţiei în procesul electoral şi multitudinea de cazuri penale împotriva actorilor politici - R. Moldova se poate trezi serios izolată după alegeri. Iar intenţia declarată a preşedintelui Voronin de a rămâne de facto la putere şi după alegeri nu corespunde nici spiritului Constituţiei R. Moldova, nici obligaţiilor asumate faţă de UE, şi nici discursului proeuropean al guvernului. Înrădăcinarea practicilor putiniste va distanţa R. Moldova de UE mai mult ca orice declaraţii.

Apropierea de UE este determinată nu atât de eforturile Ministerului de Externe, Ministerului Economiei sau de declaraţiile preşedintelui, cât de comportamentul poliţiei, al Comisiei Electorale Centrale şi al postului TV „R. Moldova-1". UE a învăţat demult să facă distincţie între democraţiile virtuale şi cele adevărate. Peste o jumătate din statele lumii - de la Rusia la Zimbabwe şi de la Armenia la Venezuela - pretind că ar fi mai democratice decât sunt în realitate. R. Moldova nu este nici primul, şi nici ultimul stat care încearcă să ascundă nişte realităţi, nu tocmai plăcute, prin declaraţii.

Pentru UE nu contează cine va câştiga alegerile din 5 aprilie, ci cum va decurge procesul electoral. Actualele alegeri pot fi o şansă de relansare a procesului de integrare europeană a R. Moldova şi de confirmare a destinului european al R. Moldova. Nişte alegeri libere şi corecte ar distanţa clar R. Moldova de practicile autoritare devenite normă în spaţiul post-sovietic, ar face mult mai uşoară apropierea de UE, accesul la fondurile europene, facilitarea vizelor şi negocierea unui nou acord R. Moldova-UE. Dar alegerile pot deveni uşor o bilă neagră care va atârna de gâtul R. Moldova pentru încă mulţi ani după alegeri. Abuzurile antidemocratice din perioada electorală vor afecta inevitabil relaţiile R. Moldova cu UE.

R. Moldova se află într-un nou context internaţional. Anii de creştere economică ireversibilă în regiune s-au terminat. Rusia nu mai dispune de fondurile quasi-nelimitate de până acum. Totodată, Rusia este cu mult mai determinată să îşi impună propria viziune a CSI-ului, inclusiv prin presiuni masive asupra propriilor aliaţi ca Belarus (din cauza presiunilor excesive ale Rusiei, Belarusul curtează la toate nivelurile UE). Rusia este gata să ofere ajutor statelor CSI, dar resursele sale sunt limitate, iar condiţiile politice impuse sunt mai dure ca oricând în ultimele două decenii. În contextul crizei economice, R. Moldova va avea nevoie de asistenţa UE mai mult ca niciodată. În pofida crizei economice, bugetul Comisiei Europene rămâne neafectat, inclusiv asistenţa promisă R. Moldova. Însă tocmai atunci când R. Moldova se află cel mai aproape de UE de la independenţă încoace, există riscul real că procesul electoral deficient va transforma R. Moldova într-o parte inseparabilă a spaţiului post-sovietic nereformat, corupt, autoritar şi profund ne-european. Apartenenţa R. Moldova la CSI (sau CSI-2) este determinată de R. Moldova însăşi.

 

 



Comentariile vizitatorilor
Comentarii recente:
Spartac, 12 martie 2009, 22:10
March Global Debates: Developed Nations Have a Higher Obligation to Combat Climate Change.

In the overall UN announced for 2009, students at the Academy of Sciences of Moldova, and suggested organizing a public debate in March with the generic "The high should be responsible for halting the process of global warming."
Affirmative should demonstrate to you need to think globally but act locally. By the arguments presented, they will demonstrate that the global warming problem is very complicated today, but needed to be resolved to ensure the future of Earth. Governments should be developed to plan concrete actions to halt this process, and citizens should participate more actively in the research problem and take concrete actions in the community,
Affirmative will increase as necessary to set a strict control of international bodies to not allow violations of laws. It is clear that to solve the problem of global warming are necessary large investments and the length of the great powers and international bodies. Also very important is the collaboration with civil society in joint projects.
Negative criterion will argue that the issue of climate change is a global problem, and the government and its citizens should be actively involved in solving problems for our country: the development of culture, family strengthening, economic progress, settling political-military conflict and others. With more than one problem can be solved in close connection with other issues.
During the following 2-3 months the young will have to implement concrete projects in the community: developing projects, writing of photo essays, preparation and presentation of video clips, drawing of petitioning the elected officials, etc..
We hope that public debate to motivate young people not only to discuss our current problems but also to engage actively in resolving them.
Va rugăm să vă autentificaţi pentru a lăsa comentarii.
T