CăutareSr
21 mai 2018
Comentarii
Interviuri

Gheorghe Russu

Vice-director al Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei

Bătuţi de soartă şi de stat

Şcoala de Studii Avansate în Jurnalism

Au crescut prin case de copii, internate şi şcoli de meserii cu speranţa că va veni cineva să-i ia acasă. Ajunşi la vârsta majoratului, părăsesc aceste instituţii pentru a-şi croi propriul drum în viaţă. La despărţire li se spune că sunt liberi să facă ce vor, că toată lumea e a lor, că totul de acum încolo depinde de ei. Însă ei nu ştiu că dincolo de poarta orfelinatului nu îi aşteaptă nimeni, că strada nu le poate fi casă, iar străinii prieteni. Singura avere a lor la despărţire de educatori şi de colegi sunt cinci mii de lei oferiţi drept indemnizaţie unică şi hainele de pe ei.

Săptămîna în imagini
80_4dff5042440a3
80_4dff5046be87a
125_4dff503a2b7e9

Flash-mob „+1 vot”, pentru mobilizarea votanţilor © Moldova Azi

Studiul de caz: Moldova 1, MESAGER 08 iulie 2009, 21-14 / 11 iulie 2009. Reporter: Aurelia Leorda-Paniş

În emisiunea MESAGER din data de 8 iulie, la rubrica Alegeri 2009 a fost pus pe post un subiect, anunţat de prezentatoarea Angela Gavriliuc-Balan în felul următor: „Cotidianul Moldova Suverană dezvăluie numele celor doi cetăţeni străini care, potrivit unor date, au fost implicaţi în evenimentele din 7 aprilie”.
CIJ, 13 iulie 2009, 13:22

Reporterul Aurelia Leorda-Paniş citează mai multe pasaje din articolul „Şofer sîrb de TIR, devenit, peste noapte, expert european, importator de revoluţii” (Moldova suverană, 8 iulie 2009, autor – Mihai Conţiu), în care se afirmă că cetăţeanul sârb Radivoje Grujic care s-a aflat în R. Moldova în calitate de expert în observarea şi monitorizarea procesului electoral, angajat de reprezentanţa Consiliului Europei, în realitate a fost implicat la modul direct în organizarea protestelor din 7 aprilie 2009, la indicaţia serviciilor secrete străine. Autorul articolului afirmă că „în vederea reuşitei tentativei de răsturnare a ordinii constituţionale din R. Moldova au fost aruncate resurse serioase: experţi trecuţi prin experienţele Georgiei, Ucrainei, Kazahstanului, Iraqului etc.”, unul dintre aceştia fiind Radivoje Grujic, care ar fi obţinut prin fals viza de intrare pe teritoriul R. Moldova, fiind ajutat de Consiliul Europei. În articol se fac speculaţii politice fără a prezenta vreo dovadă în acest sens, iar Moldova 1 preia aceste speculaţii, inclusiv următorul pasaj: „În acest sens, se cunosc contactele frecvente ale acestuia (R. Grujic – n.n.) cu liderii Opoziţiei de la Chişinău în plină campanie electorală. Ulterior, sîrbul a activat în cadrul proiectului „Alegeri libere şi corecte”, fiind strict responsabil de monitorizarea procesului de observare. Trezeşte suspiciune activitatea de colaborare a acestuia cu conaţionalul său Danko Cocic, încă un expert cu statut de cîrtiţă, prezent şi el pe scările Preşedinţiei RM în toiul evenimentelor din 7 aprilie”. De remarcat că acest citat din Moldova suverană a fost prezentat pe fundalul imaginilor de la protestele din 7 aprilie, în care apar, printre protestatari, liderii opoziţiei Vlad Filat, Anatol Petrencu, Ion Neagu, Valentina Cuşnir, Călin Vieru şi alţii. Acelaşi articol a fost plasat şi pe site-ul oficial al Partidului Comuniştilor din R. Moldova – http://www.pcrm.md/main/index_md.php?action=news&id=1532

În mod clar, Moldova 1, la fel ca şi Moldova suverană, insinuează, chiar dacă nu deţin dovezi, că cetăţenii sârbi R. Grujic şi D. Cocic ar fi fost implicaţi, împreună cu liderii Opoziţiei, în organizarea protestelor violente la Chişinău. Nici în articolul din Moldova suverană, nici în materialul pus pe post de Moldova 1 nu a fost prezentată poziţia Consiliului Europei, învinuit că ar fi facilitat intrarea în R. Moldova a presupuşilor „spioni”. La fel, nu a fost oferit dreptul la replică liderilor Opoziţiei care s-ar fi aflat cu acesta în „contacte frecvente în plină campanie electorală”.

Publicarea acestui material la Moldova 1 a stârnit un scandal de proporţii. Secretarul General al Consiliului Europei, Terry Davis, a lansat un comunicat de presă, în care se declară foarte îngrijorat de afirmaţiile făcute la televiziunea moldoveană, potrivit cărora unele persoane angajate de Consiliul Europei au participat la tulburările postelectorale din aprilie – a se vedea linkul la pagina oficială a Consiliului Europei https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1470389&Site=DC&BackColorInternet=F5CA75&BackColorIntranet=F5CA75&BackColorLogged=A9BACE "Aceste acuzaţii foarte serioase au fost făcute fără să fie prezentată vreo dovadă concretă şi fără ca organizaţiei europene sau persoanelor respective să li se fi dat oportunitatea de a răspunde. Dacă cei de la televiziunea moldoveană de stat ar fi contactat Consiliul Europei înainte de a face aceste afirmaţii, li s-ar fi spus că s-au făcut şapte săptămâni de când am scris Guvernului moldovean şi i-am cerut să explice de ce unul dintre experţii noştri nu a fost lăsat să se întoarcă în Moldova, în pofida faptului că are o viză valabilă. Dacă ar fi întrebat, televiziunea de stat moldoveană ar fi aflat că încă mai aştept răspuns la scrisoarea mea. În mod clar, televiziunea moldoveană de stat are multe de învăţat despre jurnalismul responsabil", se spune în comunicatul Secretarului General al Consiliului Europei.

În emisiunea MESAGER din 11 iulie 2009, Moldova 1 revine la acest subiect, anunţând telespectatorii despre reacţia Secretarului General al Consiliului Europei la materialul difuzat anterior. De data aceasta, informaţia este pusă pe post în afara rubricii Alegeri 2009, iar comunicatul de presă este citat selectiv, omiţându-se pasajele care vizează calitatea jurnalismului practicat de Moldova 1 (spre exemplu, propoziţia „În mod clar, televiziunea moldoveană de stat are multe de învăţat despre jurnalismul responsabil"). În încercarea de a-şi justifica lipsa de profesionalism, acelaşi reporter afirmă că învinuirile privind implicarea unor cetăţeni sârbi angajaţi ai Consiliului Europei în evenimentele din 7 aprilie au fost preluate din ziarul Moldova suverană (video: articolul respectiv din ziar), aceasta fiind „o practică” în jurnalism. În acelaşi material, Moldova 1 se arată deranjată de faptul că Terry Davis a spus „televiziunea de stat” în loc de „televiziunea publică” şi lasă să se înteleagă că opinia Secretarului General al Consiliului Europei nu este relevantă pentru această televiziune. Reporterul Aurelia Leorda-Paniş: „Menţionăm că Moldova 1 nu este o televiziune de stat, ci una publică, ... iar materialele nu sunt pentru a plăcea cuiva”.

Concluzii: ambele materiale sunt marcate de grave carenţe de ordin profesional şi etic, fiind tendenţioase şi partizane. În materialul pus pe post la 8 iulie lipsesc opiniile părţilor acuzate – a Consiliului Europei şi a liderilor Opoziţiei. Pentru a amplifica gravitatea acuzaţiilor aduse, Moldova 1 reia imagini din 7 aprilie, în care apar lideri ai Opoziţiei, cu scopul de a induce telespectatorilor convingerea că anume ei au organizat protestele violente, fiind ajutaţi de servicii secrete străine. Materialul difuzat la 11 iulie este la fel de neprofesionist. Astfel, în loc să recunoască greşeala şi să prezinte opinia Consiliului Europei în legătură cu speculaţiile ziarului Moldova suverană, televiziunea Moldova 1 lansează altă afirmaţie falsă, şi anume că preluarea unor subiecte din ziare este „o practică” în jurnalism. O instituţie mass-media responsabilă nu preia pur şi simplu ceea ce publică alte media (amplificând „senzaţia” cu imagini video), ci face trimitere la subiectul abordat, oferind şi alte puncte de vedere în aceeaşi problemă, inclusiv opinia părţii (părţilor) acuzate.  Moldova 1 nu a făcut acest lucru, cenzurând tocmai pasajul din comunicatul de presă al Secretarului General al Consiliului Europei care se referă la jurnalismul responsabil.

 

 

 



Comentariile vizitatorilor
Comentarii recente:
Nu exista comentarii la acest material.
Va rugăm să vă autentificaţi pentru a lăsa comentarii.
T